Skövde University Gaming Society
september 05, 2010, 07:59:12 pm *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Spana in SUGS nya Blood Bowl liga. Se SUGS BB liga

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: WHFB 8th ed. för första gången. Wood elves och Empire  (läst 223 gånger)
Roger
Moderator
T20
*
Antal inlägg: 2 368

Hear me roar!

Hemsida
« skrivet: juli 02, 2010, 10:00:55 pm »

Då har vi taget steget över till 8th ed. och det mer än en vecka innan releasen.  Smiley

Vi körde enligt 8th ed. regelboken men i och med att FAQn för arméerna inte är släppt ännu så körde vi enligt reglerna som skrivna och höftade med vad vi trodde om det uppstod någon oklarhet.

Efter att vi fixat med magier och plockat fram gubbar och sådant så slog vi fram scenariot Dawn Attack.
Det innebar att Elinor som vann tärningslaget valde sida och ställde upp sin armé först med en liten knorr.
Ett tärningslag för varje enhet och på 1 så ställs den upp på vänsterflank, 2 på högerflank, 3-5 i centern och 6 så väljer man själv.

När hon var klar så slog jag och placerade ut på samma sätt.

Sedan så startade Elinor scenariot såvida jag inte slog en sexa vilket jag inte gjorde.

I övrigt är det rätt straight forward då det avgörs på vanliga VPs som tidigare med lite modikationer. Bland annat får man inte poäng för kvartar längre.

Efter setup:

Efter första turnen:

WE masherar fram över hela linjen då Empire har avståndsfördel förutom archers som chillar längre bak.

Efter WE förflyttning så är vi taggade som attan på att få testa den nya magifasen. Elinor slår dubbelett på antalet magitärningar så det blir ett rätt stort antiklimax och inget går igenom.

Empire gör bara små justeringar i linjerna och koncentrarar sig på skytte och magi medans WEsen promenerar mot dem.
Trädgumman får en kanonkula i roten och blir rätt groggy då den woundar för fem poäng.
Mortars får in ett par riktigt bra träffar men woundar sådär bra så det blir inte nån jätteeffekt.

Magifasen så blir det 9 tärningar den här gången men med hjälp av en scroll så händer inget uppséendeväckande.

Det som störde oss båda något fruktasvärt var konstaterandet av att det är jättebökigt att flytta skirmishers i 8th.
Det är ungefär som att flytta vanliga rankade enheter men mycket bökigare och tar tid.  Sad

Efter andra turnen:

WE fortsätter marscherar framåt.
Magifasen blir lite roligare då Empire ser sig tvungen att dra en dispelscroll för att stoppa allt.
I skyttefasen så stryker några ströfigurer till med avbågskytte.

Empire börjar dra sig framåt för att möta upp alverna och på högerflanken så chargar Knights panther dryader som smygit sig fram i skogen. Dangerous terrainslaget tar kål på två knights men lite svinn är väl att räkna med.

I skjutafasen så klockar den ena kanonen trädgumman som förvandlas till träflis och den andra kanonen prickar örnen som smygit sig fram på vänsterflanken.   Shocked
Mortars strippar några strögubbar här och var.

I magifasen så går nu två firespells igenom och rakar av drygt en rank av eternal guards (tror jag dom heter...).

I closecombat så dör en knight och alla dryader utom en stupar. Dryaden är cool och stannar själv kvar för att fortsätta fighten.

Runda 3:
Så chargar eternal guard swordsmanenheten och blir counterchargade av detatchementet med swordsmen.
I magifasen så får WE iväg stoneskin på eternal guard vilket gör dom till alver med Toughness 5!  Shocked

I close combaten så dräper eternal guard en handfull swordsmen och får en förlust i utbyte. Empire förlorar med en eller två men är stubborn och klarar moralslaget.
Knightsen hackar på den kvarvarande dryaden utan resultat.

Empire rycker fram med sitt andra swordmanregimente.
Dom kvarvarande pistoliersen skyndar sig frammåt för att täcka upp vänsterflanken och panga litegrann.
I magifasen så så dör det ett par dryader tror jag.
I skjutafasen så exploderar en av kanonerna.
I close combat så dör några swordsmen och en eternal guard men ingen ger vika.
Knightsen hackar vidare på den ensamma dryaden utan effekt.

Turn 4 efter WEs förflyttning:

En dryadenhet chargar minabågskyttar i mitten som blir förvirrade och får för sig att skjuta utan resultat.
Skyttet gör inte så mycket för WEs nu heller. Det verkade vara det genomgående temat för kvällen. Elinor måste ha retat upp alla tärningsgudar något ordentligt för att straffas så illa.
WEs failar en spell och Empire lyckas stoppa resten.
I close combat så lyckas slutligen knightsen att ta kål på den ensamma dryaden och hurrar och klappar varandra på axlarna.
Eternal guard dödar några swordmen och får fem wounds i retur nu när stoneskinn är slut men dom savar alla utom en!
Dryaderna hackar ihjäl tre bågskyttar och resten bestämmer sig för att dom behöver vila så dom pyser snabbt iväg.

Det andra swordmanregementet chargar dryderna som åt på bågskyttarna.
Knightsen rider tuffa som dom är rakt igenom skogen och reagerar inte ens när en av knightsen trillar av hästen och bryter nacken.
Pistoliers rider runt flanken på glade riderserna.
I magifasen så fireballas glade riderserna på vänsterflanken ihjäl.
I skjutafasen så spränger en kanon och en mortar sig själva i luften.

Turn 5 efter WEs förflyttning

Det blir inte så mycket förflyttning i WE fasen.
I magifasen händer inte så mycket, WEn fick 7 eller lägre på alla magifaserna vill jag minnas vilket var en stor anledning till det.
I skjutafasen så snajpar bågskyttar hjäl dom kvarvarande pistiolerserna.
I close combat så dör en handfull figurer i de båda striderna men ingen ger vika men det börjar bli tunt med eternal guards kvar och swordsmenen är nästan nere i hälften.

Knights panther chargar magikern och bågskyttarna i skogen som bestämmer sig för att fly. Knightsen slår 10 så det blir 17" chargeavstånd men alverna slår 2 på flykttärningarna och blir nedridna och knightsen kommer ut på andra sidan skogen.
I closecombat så dör det några till på varje sida och eternal guard förlorar striden men är stubborn men slår 10 två gånger på moralen och blir nerhuggna när dom flyr.
Vi slutade här då det inte var mycket kvar att göra.

Så här glada ser man ut när man spelar 8th ed!  Smiley

Ja det finns rätt mycket mer att säga och jag vet att jag inte har fått med en bråkdel av vad som hände.
Men efter första matchen nu så är vi båda fortfarande försiktigt positiva till de flesta förändringarna men det kommer att krävas rätt många omgångar till innan man har bildat sig en färdig uppfattning för det är så väldigt mycket annorlunda mot 7th ed.
Loggat

B5:ACTA: Earth Alliance, Interstellar Alliance, Shadows, Centauri, Minbari
Blood Bowl: Berzerker Ratz, Big Bad Pansyslappers, Loon Brigade, Hexalotl Polliwogs, Underworld Creapers
WHFB: Vampire Counts, Empire
WH40K:Eldar, Genestealer, Dark Angels
Epic: Eldar

"No boom today. Boom tomorrow
Ratus
T20

Antal inlägg: 850

Fabricati diem, pvnc!

« Svara #1 skrivet: juli 03, 2010, 09:23:39 am »

Cool rapport!
Frånsett skirmishers, gick movement mycket fortare än tidigare?
Loggat

Martin Jarl
WH40K: Blood Angels, Imperial Guard
WHFB: Skaven, Tomb Kings
BB: Wood Elfs
WZ: Imperial, Bauhaus
B5: Dilgar, Brakiri
"Vad är väl 5 minuters skäll mot ett liv i lättja?"
Roger
Moderator
T20
*
Antal inlägg: 2 368

Hear me roar!

Hemsida
« Svara #2 skrivet: juli 03, 2010, 08:47:08 pm »

Tackar.
Njae, lite snabbare men man wheelar ju och grejar en del ändå. Den största vinsten där är nog att det är betydligt snabbare att haja hur det funkar för nya spelare.

Skirmishregeln går att tolka på flera sätt verkar det som, kan vara så att det egentligen är tänkt att dom ska flytta som fast cav och då är det ju ok men det står lite otydligt.
Roy och jag bestämde oss för att köra med fastcav varianten tills det kommer någon förtydling för då tar movementfasen halva tiden mot den jobbiga varianten...
Loggat

B5:ACTA: Earth Alliance, Interstellar Alliance, Shadows, Centauri, Minbari
Blood Bowl: Berzerker Ratz, Big Bad Pansyslappers, Loon Brigade, Hexalotl Polliwogs, Underworld Creapers
WHFB: Vampire Counts, Empire
WH40K:Eldar, Genestealer, Dark Angels
Epic: Eldar

"No boom today. Boom tomorrow
Sybarite
Medlemmar
T10
*
Antal inlägg: 342

« Svara #3 skrivet: juli 04, 2010, 02:30:10 pm »

Ahh det vore ju underbart om skirmishers ska spela så. Som vi spelade det var det oerhört frustrerande.

Vad bra minne du har Smiley Fin rapport!

Alltså jag vet inte om jag nånsin har rullat så dåligt på tärningsslagen som den kvällen haha. sen spelade jag väl inget vidare heller, och det hade underlättat om jag kommit ihåg Lore of Life's kraft som helar en wound vid varje lyckad spell (vilket iofs inte var så många Tongue). Scenariots deployment förvirrade mig rejält. jag tror jag behöver göra rätt radikala förändringar för att få en duglig 8th ed WE-lista dock.
Hursomhelst var det kul att ta sina första stapplande steg i 8th ed Smiley
« Senast ändrad: juli 04, 2010, 02:53:48 pm av Sybarite » Loggat

/Elinore (DSU: Grafik)
msn: sybarite6@hotmail.com

Warhammer Fantasy Battles: Wood Elves, The Empire
Warhammer 40,000: Chaos Marines
Mordheim: Mercenaries, Witch Hunters
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!